Умовою економічного зростання і успішної реалізації позитивних соціальних перетворень в державі є її здатність ефективно розпорядитись наявними державними коштами.
Реформа державних фінансів в Україні здійснюється у відповідності до Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р.
Визначальною рисою реформи є впровадження елементів ринкової моделі управління державними фінансами.
Якщо традиційно головною турботою розпорядника бюджетних коштів було використання коштів відповідно до кошторису, то зараз він мусить зосередитись на забезпеченні якості надання адміністративних послуг, щоб виправдати перед громадянами ту «ціну», яку вони сплачують податками за утримання державного апарату, та в цілому підвищити довіру до держави.
Перенесення акценту із дотримання видатків на підвищення ефективності використання бюджетних коштів ставить нові вимоги щодо планування, оперативного контролю і ведення обліку у бюджетній сфері.
Документ Стратегія реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки містить короткий огляд економічної ситуації, характеристику системи управління державними фінансами та основні результати попередніх реформ, на момент прийняття Стратегії .
Сама Стратегія складається з 4 частин (компонентів Стратегії):
Кожна із зазначених частин містить опис ситуації, мету, показники досягнення результату і завдання, які необхідно реалізувати, а також опис ризиків, які можуть зашкодити досягненню поставлених цілей, у прив’язці до відповідних складових системи управління державними фінансами, які потребують реформування:
за напрямом дотримання загальної бюджетно-податкової дисципліни у середньостроковій перспективі
за напрямом підвищення ефективності розподілу ресурсів на рівні формування державної політики
за напрямом забезпечення ефективного виконання бюджету
за напрямом підвищення рівня прозорості та підзвітності в управлінні державними фінансами
З метою визначення конкретних кроків, необхідних для реалізації завдань Стратегії, їх виконавців, строків та індикаторів виконання розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 415-р затверджено План заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами України на 2017-2020 р.р.
План заходів містить набір конкретних завдань та заходів із реалізації Стратегії за чотирма названими вище компонентами Стратегії.
Стратегія та план – ґрунтовні документи, для огляду яких однієї статті замало. У даній публікації торкнемося лише окремих питань реформування.
Стратегія передбачає впровадження середньострокового бюджетного планування як одного із важливих інструментів для забезпечення дотримання загальної бюджетно-податкової дисципліни. В Стратегії наголошується, що перехід до середньострокового бюджетного планування в Україні є не просто технічною зміною у формуванні бюджету шляхом врахування ще двох бюджетних періодів у розрахунках, а системною зміною бюджетної політики, яка повинна забезпечити, зокрема, безперебійне фінансування довготермінових інвестиційних проектів, ефективний розподіл бюджетних ресурсів та послідовність бюджетної політики в цілому.
План заходів з реалізації Стратегії за вказаним напрямком передбачає:
Як виконується План заходів в частині середньострокового бюджетного планування?
15 лютого 2018 року у Верховній Раді за номером 8044 зареєстровано Проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України». Запропонований Закон створює, зокрема, правове підґрунтя для запровадження середньострокового бюджетного планування на постійній основі на усіх рівнях бюджетної системи.
Законопроектом на державному рівні запроваджується складання Бюджетної декларації (замість Основних напрямів бюджетної політики на плановий рік та Прогнозу державного бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди, які скасовуються), а на рівні місцевих бюджетів – трирічних фінансових планів. До бюджетної декларації включатимуться граничні розміри («стелі») видатків та кредитів сукупно та для кожного розпорядника бюджетних коштів окремо, цілі та показники результату діяльності розпорядників (фактичні та очікувані на середньостроковий період), загальна оцінка фіскальних ризиків.
Проект передбачає застосування нового інструменту бюджетного процесу - огляду видатків – для оцінки ефективності заходів державної політики у відповідній сфері та ефективності використання бюджетних коштів.
Законопроект також запроваджує нові бюджетні правила, серед яких:
Зазначимо, що хоча пропонований Закон ще не прийнято, однак уряд уже здійснив низку заходів на його виконання, а саме:
Про актуальні питання реформування системи управління державними фінансами, ми інформуватимемо наших читачів у наступних публікаціях.