ФОП та е-трудова: що необхідно знати?

14 01.07.2025

Оцифрування періодів трудової та підприємницької діяльності – це переведення паперових документів у електронний формат, що забезпечує надійне зберігання відповідної інформації, зменшуючи ризик втрати або пошкодження паперових документів. Цей процес допомагає автоматизувати процедуру нарахування пенсій, соціальних виплат та спростити кадрові процедури. 

Електронна трудова книжка (е-трудова) формується Пенсійним фондом України (далі – ПФУ) на основі звітності, що подають роботодавці, а також шляхом оцифрування паперових документів. 

Для ФОП це також є актуальним, бо електронна трудова книжка може спростити процедуру підтвердження стажу та нарахування пенсійних виплат. 

Відповідно до Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабміну від 12.08.1993 №637, та Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, затвердженого постановою ПФУ від 25.11.2005 №22-1, період здійснення фізособою підприємницької діяльності до 01.01.2004 підтверджується, зокрема: 

на загальній системі оподаткування: 

документами про сплату страхових внесків: платіжні доручення, квитанції установ банків, документи, що підтверджують поштовий переказ, довідки ПФУ про сплату страхових внесків; 

на спрощеній системі оподаткування: 

  • свідоцтвом про сплату єдиного податку (до 01.01.2004); 
  • спеціальним торговим патентом (до 01.01.2004); 
  • патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян (до 01.01.2004); 
  • документами про сплату єдиного податку (платіжні доручення, квитанції установ банків, документи, що підтверджують поштовий переказ, довідки ПФУ про сплату страхових внесків); 
  • довідками про реєстрацію особи як суб’єкта підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування. 

Періоди здійснення фізичною особою підприємницької діяльності після 01.01.2004 до страхового стажу зараховуються на підставі даних, що містяться в системі персоніфікованого обліку. 

Подати відомості про періоди підприємницької діяльності можна скориставшись засобами вебпорталу ПФУ. 

Для цього необхідно: 

  • зібрати та підготувати скановані копії відповідних документів – витяг про державну реєстрацію фізичної особи підприємця (свідоцтво про сплату єдиного податку, торговий патент), документи про сплату страхових внесків (платіжні доручення, квитанції тощо) або документи про сплату єдиного або фіксованого податку; 
  • авторизуватися на вебпорталі за допомогою за кваліфікованого електронного підпису (КЕП); 
  • у розділі “Комунікації з ПФУ”, обрати пункт “Відомості про трудові відносини”; 
  • додати заздалегідь підготовлені скановані копії документів, поставити позначку щодо надання згоди на передачу та обробку персональних даних, підписати звернення КЕП та натиснути “Відправити до ПФУ”. 

Звертаємо увагу, що разом із документами про періоди підприємницької діяльності можна подати скановані копії інших документів про стаж, наприклад:  

  • документи про здобуття освіти; 
  • свідоцтво про народження дитини,  
  • військовий квиток,  
  • трудову книжку (у разі її наявності) тощо. 

Про це повідомили фахівці ГУ ПФУ у Луганській області. 

Про те, як ФОПу підтвердити страховий стаж за відсутності трудової книжки та як ФОПу швидко отримати КЕП онлайн, читайте в блозі Новин вебсервісу СОТА.