Огляд змін у сфері сплати ПДВ

2477 27.02.2018

Наш сьогоднішній матеріал присвячений огляду змін у сфері сплати податку на додану вартість, запроваджених Законом 2245 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».

Перш за все звернемо увагу на питання, що стосується усіх платників ПДВ, а саме -  встановлення з 1 січня 2018 року окремого строку  для реєстрації РК, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг: їх слід реєструвати протягом 15 календарних днів з дня отримання такого РК отримувачем (покупцем). Таким чином, тепер покупець має «власні» 15 днів на реєстрацію «зменшувального» РК і не може бути оштрафований з вини недбайливого постачальника. Для всіх інших видів РК та для ПН строки  реєстрації у 2018 році залишилися незмінними (див. абзаци 14-17 ст.201.10 ПКУ).

Про те, що блокування фіскальною службою реєстрації ПН/РК не здійснюватиметься до затвердження Урядом порядку і підстав для зупинки реєстрації ПН/РК ми вже писали.

Зверніть увагу!

Міністерство фінансів 9 лютого оприлюднило Проект постанови Уряду «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в  Єдиному реєстрі податкових накладних», яка має встановити:

  • Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
  • Порядок роботи Комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;
  • Порядок розгляду скарг на рішення Комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Закон 2245 уточнив положення ст. 198.5 ПКУ щодо необхідності нарахування ПДВ при використанні товарів, послуг та необоротних активів у негосподарській діяльності. Із відкоригованої ст. 198.5 ПКУ чітко зрозуміло: якщо товар було придбано без ПДВ і він почав використовуватись в негосподарській діяльності чи неоподатковуваних операціях – нараховувати ПДВ та створювати «компенсуючу» податкову накладну не потрібно.

 Відбулись зміни і щодо застосування 7-відсоткової ставки ПДВ до операцій з медичними виробами. Якщо раніше за цією ставкою оподатковуються операції з постачання медичних виробів згідно з переліком, затвердженим КМУ, то з 1 січня 2018 року за ставкою 7% оподатковуються операції з постачання медичних виробів, внесених до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або які відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію й застосування в Україні (пп. «в» ст. 193.1 ПКУ).

Зверніть увагу!

Детальні роз’яснення щодо застосування зазначеної норми ПКУ з посиланнями на усі пов’язані нормативні документи надали податківці у листі ДФСУ від 05.02.2018 № 3375/7/99-99-15-03-02-17 «Про особливості оподаткування ПДВ».

Суттєві зміни внесено до норм ПКУ, що стосуються ПДВ у сфері ІТ: до 1 січня 2023 року звільнено від ПДВ операції з програмною продукцією, плата за які не вважається роялті (див.оновлену з 01.01.2018 р. ст. 14.1.225 ПКУ), при цьому поняття “програмна продукція” розширено згідно оновленого з 01.01.2018 р. п.26-1 підр.2 р.ХХ ПКУ).

Зверніть увагу!

Детально чинні норми ПКУ щодо пільг у сфері IT-бізнесу висвітлено у листі ДФСУ від 18.01.2018 р. № 222/6/99-99-15-03-02-15/ІПК «Про порядок оподаткування ПДВ», розміщеному у Єдиному реєстрі ІПК, та у роз’ ясненні «Програмна продукція та її оподаткування» ГУ ДФС у Тернопільській області.

На умовах, визначених п.3 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ, на період до 1 січня 2023 року поширено звільнення від ПДВ на  суб'єкти космічної діяльності, що підпадають під дію норм Закону України "Про космічну діяльність".

Новою редакцією ст.197.1.25 ПКУ уточнено норму щодо звільнення від оподаткування операцій з постачання (передплати) та доставки дитячих книжкових видань.

Підрозділ 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ доповнено пп.63, згідно якого тимчасово звільняються від оподаткування ПДВ операції з вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту:

- з 1 вересня 2018 року по 31 грудня 2021 року - соєвих бобів (товарна позиція 1201 згідно з УКТ ЗЕД);

- з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2021 року  - насіння свиріпи або ріпаку (товарна позиція 1205 згідно з УКТ ЗЕД).

Згідно п.64 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ  протягом 2018 року звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України і постачання на митній території України транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним або кількома), що мають код УКТ ЗЕД 8703 90 10 10. Акцизний податок з таких ТЗ сплачувати не потрібно.(п. 19 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).

У той же час перелік операцій, що не підлягають оподаткуванню ПДВ, скорочено за рахунок обмеження ввезення фізособами товарів на митну територію України (оновлена ст.196.1.18 ПКУ) та  обмеження міжнародного пересилання товарів з 1 січня 2019 року (оновлена ст.196.1.17 ПКУ).

Пунктом 65 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ  платникам, які ввозитимуть на митну територію України до 1 січня 2020 року промислове обладнання для виробничих потреб, що класифікується за визначеними п.65 товарними підкатегоріями  УКТ ЗЕД,  надано право розстрочення на 24 місяця сплати “імпортного” ПДВ.

Зверніть увагу! 

ГУ ДФС у Дніпропетровській області у повідомленні «Новації ПДВ при імпорті обладнання» наголошує:

  • при наданні розстрочення сплати ПДВ норми ст.100 ПКУ не застосовуються;
  • порядок надання розстрочення сплати ПДВ та застосування забезпечення відповідно до п.65 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ встановлюється Кабінетом Міністрів України;
  • суми ПДВ, сплачені з урахуванням вимог, встановлених п.65 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, включаються платником ПДВ до складу податкового кредиту у звітному (податковому) періоді, в якому було сплачено податок до бюджету.

Змінено принцип розрахунку суми бюджетної дотації для сільгоспвиробників, передбаченого п.51 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ: з 2018 року розраховувати розмір бюджетної дотації слід виходячи з обсягу податкових зобов’язань з ПДВ по постачанню товарів. Це означає, що з 2018 року в додатку до Декларації з ПДВ сільськогосподарським товаровиробникам, внесеним до Реєстру отримувачів бюджетної дотації,   замість позитивної різниці між сумою ПЗ та ПК (тобто суми ПДВ, яку треба сплатити до бюджету) слід  зазначати розрахований за зареєстрованими  в ЄРПН за відповідний звітний період ПН/РК обсяг ПЗ за результатами діяльності за операціями, визначеними п. 16-1.3 Закону №1877 .