Проєкт “Електронна товарно-транспортна накладна”

1590 08.12.2022

Як ми вже писали раніше Міністерство інфраструктури у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації поновили впровадження проєкту е-ТТН. 

Електронна товарно-транспортна накладна (е-ТТН) мала стати обов'язковою для всіх транспортних перевезень в Україні ще з 1 серпня 2022 року. Однак, у зв'язку з повномасштабним вторгненням росії в Україну та початком бойових дій, роботу над проєктом тимчасово призупинили. 

Проте, уже у вересні 2022 року, попри всі складнощі, відбулося поновлення роботи над проєктом спільними зусиллями Міністерства інфраструктури України з Міністерством цифрової трансформації за підтримки USAID/UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» та за участі ГО «Інститут аналітики та адвокації», яка на період реалізації проєкту є адміністратором системи е-TTН.

Також до проєкту залучені національні провайдери ЕДО, компанії-учасники вантажних перевезень, бізнес-асоціації та інші організації, які допомагають реалізувати систему електронних накладних з урахуванням усіх потреб бізнесу. 

Згідно з результатами проведеного Міністерством опитування, у якому взяли участь 160 компаній, близько 84% учасників логістичного ринку України готові долучитися до тестування е-ТТН вже у ІІІ-IV кварталі 2022 року. 

Очевидно, що цільова аудиторія готова до диджиталізації бізнес-процесів, адже зараз це не просто можливість, це необхідність без якої бізнесу вижити складно, тому наше основне завдання задовольнити попит в ЕДО, зокрема в е-ТТН.

Як реалізувати е-ТТН?

Так, щоб впровадити е-ТТН, треба розробити систему, за допомогою якої всі учасники ринку вантажних перевезень зможуть швидко обмінюватися даними. Для цього Мінінфраструктури створило центральну компоненту системи е-ТТН, в якій зберігатимуть усі необхідні дані для взаємодії між усіма провайдерами ЕДО.

Щоб почати створювати е-ТТН, представники бізнесу мають обрати для співпраці будь-якого провайдера, що пройшов сертифікацію. Незалежно від того, з яким провайдером працюватиме відправник, одержувач і перевізник вантажу, дані е-ТТН синхронізуватимуться через систему е-ТТН. Вони будуть доступні для всіх сторін вантажоперевезення, навіть якщо у кожної з них — свій провайдер.

Суть проєкту е-ТТН

Метою проєкту є поява єдиної центральної бази даних (ЦБД) документів е-ТТН, що дозволить істотно спростити і пришвидшити логістичні процеси, а також дати єдиний метод контролю наявності таких документів зацікавленим сторонам у Міністерстві інфраструктури, ДСБТ та інших державних органах. 

Якщо коротко, то основна ціль проєкту — забезпечення можливості реєстрації актуального стану e-ТТН незалежно від ролі (відправник, перевізник, отримувач) у центральній базі даних (далі — ЦБД) регулятора, а завданням е-ТТН є поступова повна заміна її паперової форми.

ПТАХ — найкращий провайдер для е-ТТН

Linkos Group як провідний національний розробник у галузі цифровізації електронного документообігу з перших днів долучилася до реалізації проєкту як провайдер ЕДО.

Так, Linkos Group із сервісом ПТАХ вже проходить акредитацію у регулятора щодо роботи з ЦБД е-ТТН щодо регламентованого обміну необхідними документами, які циркулюють у рамках проєкту.

Це означає, що у лінійці Linkos-продуктів буде створено сервіси, що забезпечуватимуть всі необхідні бізнес-процеси для перевезень: е-ТТН.АPI, Кабінет е-ТТН та рішення для водіїв.

Пропонуємо детальніше ознайомитися із сервісами, які Linkos розробляє у межах проєкту е-ТТН, як для своїх користувачів, так і для всіх охочих долучитися.

Кабінет е-ТТН забезпечуватиме всі необхідні функціональні можливості для учасників перевезень як відправник, отримувач, перевізник. 

Основні задачі, які необхідні для учасників перевезень: створення е-ТТН, підписання, реєстрація, створення всіх необхідних актів на основі е-ТТН, реєстрація цих документів — це той набір функцій, які передбачає кабінет е-ТТН.

Кабінет е-ТТН — самостійне хмарне рішення, яке дозволить мати доступ до е-ТТН усім, хто бере участь у перевезенні. Кабінет забезпечує можливість створення е-ТТН, ведення реєстру е-ТТН, можливість накладання КЕП, отримання актуального статусу е-ТТН, відправки е-ТТН для будь-якого учасника перевезення. І оскільки Кабінет е-ТТН є хмарним рішенням, доступ до нього можна отримати з будь-якого пристрою.

Кабінет водія – мобільне рішення, яке дозволить перевізнику підписувати е-ТТН на своєму смартфоні. Воно передбачає максимально простий, зручний та інтуїтивно зрозумілий функціонал для водія чи експедитора, що дозволить йому переглядати та накладати е-підпис саме на свою е-ТТН.

е-ТТН.АРІ – інструмент, який комплексно задовольняє потреби логістики в створенні підписанні, отриманні та відправці е-ТТН, ведення реєстру е-тНН безпосередньо у своїй обліковій системі. Набір інструментів АРІ інтегруються у наявну облікову систему організації для доступу до провайдера ПТАХ, що дозволить логістичній компанії реалізувати електронний документообіг ТТН у звичному для себе інтерфейсі облікової системи.

Завдяки перерахованим продуктам можна задовольнити будь-які потреби учасників перевезень та всі кейси е-ТТН, починаючи від простого сценарію, де створюється лише ТТН вантажовідправником, надсилається перевізнику та далі її підписує власне вантажоотримувач. Так і нестандартні ситуації, коли, наприклад, на етапі перевезення є необхідність замінити перевізника чи транспортний засіб, система дозволяє до е-ТТН сформувати необхідні документи з вказанням всіх реквізитів в Акті.

Детальніший огляд реальних кейсів рекомендуємо прочитати нашому попередньому матеріалі: Кейси е-ТТН: класичне перевезення та зміна перевізника

Для України, як цифровізованої держави, не є новиною електронні документи в «Дії», чи банківські сервіси, які дозволяють миттєво здійснювати перекази коштів, а також електронний документообіг. Тому наша країна цілком готова до реалізації проєкту е-ТТН, який повністю задовольнить логістичну сферу та дозволить бізнесу працювати легше, оперативніше та якісніше, попри всі труднощі, які виникають фактично щодня.