Якщо ФОП не перевіряли понад 5 років: чи потрібно зберігати первинку?

303 10.01.2025

Нагадуємо, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Це передбачено абз. першим п. 44.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ). 

Абзацом першим п. 85.2 ПКУ визначено, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки. 

Платник податків зобов’язаний забезпечувати збереження документів, пов’язаних з виконанням податкового обов’язку, протягом строків, установлених ПКУ (пп. 16.1.12 ПКУ). 

Згідно з п. 44.3 ПКУ платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених п. 44.1 ПКУ, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, але не менше: 

  • 1825 днів (5 років) – для первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, що складаються особами, визначеними п. 133.1, пп. 133.2.2 та п. 133.4 ПКУ, а також юрособами-спрощенцями, за винятком документів, до яких застосовується більш тривалий строк зберігання згідно з пп. 44.3.1 ПКУ (пп. 44.3.2 ПКУ); 
  • 1095 днів (3 роки) – для інших документів, на які не поширюються вимоги п. п. 44.3.1 та 44.3.2 ПКУ (пп. 44.3.3 ПКУ); 
  • 1095 днів (3 роки) – для документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, включаючи дозвільні документи (абз. перший пп. 44.3.4 ПКУ). 

Строки зберігання документів та інформації, визначені п. 44.3 ПКУ, розраховуються з дня подання податкової звітності чи іншої звітності, передбаченої ПКУ, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного строку подання такої звітності, а для документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, – з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів – з дня завершення строку їх дії) (абз. другий пп. 44.3.4 ПКУ). 

У разі ліквідації платника податків документи, визначені п. 44.1 ПКУ, за період діяльності платника податків не менш як 1825 днів (2555 днів – для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю, відповідно до ст. ст. 39 «Трансфертне ціноутворення» і 39-2 «Контрольовані іноземні компанії», п. 141.4 ПКУ), що передували даті ліквідації платника податків, у встановленому законодавством порядку передаються до архіву (абз. третій пп. 44.3.4 ПКУ). 

Пунктом 141.4 ПКУ визначено особливості оподаткування нерезидентів податком на прибуток підприємств. 

Платниками податку на прибуток підприємств – резидентами є, зокрема, ФОПи, у т. ч. спрощенці, та фізособи, які провадять незалежну професійну діяльність, щодо виплачених нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 141.4 ПКУ (пп. 133.1.4 ПКУ). 

Передбачені п. 44.3 ПКУ строки зберігання документів та інформації продовжуються на період зупинення відліку строку давності у випадках, визначених п. 102.3 ПКУ (абз. четвертий пп. 44.3.4 ПКУ). 

До відома! Пунктом 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ. 

Для контролюючого органу та платників податків зупиняється відлік строку давності щодо документальних планових та позапланових перевірок, які не проводяться згідно з пп. 69.2-2, 69.35-1 та 69.35-2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ (пп. 69.36 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ). 

Оскільки платникам податків після початку перевірки необхідно надати у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки, то ФОП або фізособа-незалежник повинні зберігати первинні документи понад визначений п. 44.3 ПКУ строк (1825 днів – для первинки у разі виплати нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 141.4 ПКУ, 1095 днів – для іншої первинки), якщо органом ДПС документальна перевірка не проводилась (у т. ч. більше 5 років). 

Про це повідомили податківці на Інформаційно-довідковому ресурсі “ЗІР”, категорія 129.01. 

Також читайте на цю тему Строки зберігання документів: докладно про зміни.