Єдинник втратив книгу обліку доходів: відповідальність

102 12.10.2020

Книги обліку доходів (для платників єдиного податку 1–3 груп, які не є платниками ПДВ), Книги обліку доходів і витрат (для платників єдиного податку 3 групи, які є платниками ПДВ) (далі – Книги обліку) зберігаються у платника податку протягом 3 років після виконання останнього запису.

У разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в п. п. 44.1 і 44.3 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), платник податків зобов’язаний у 5-денний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів), зокрема, контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому ПКУ для подання податкової звітності.

 Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

При наданні платником податків у порядку та строки, визначені абз. першим п. 44.5 ПКУ, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв’язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених п. 44.5 ПКУ строків, але на строк не більше ніж 120 днів.

Крім того, у разі втрати Книги обліку фізособа-єдинник повинна звернутися до органів внутрішніх справ для подання заяви про втрату Книги обліку та отримати довідку про надання такої заяви.

У разі втрати фізичною особою – підприємцем Книги обліку до неї застосовується адміністративна (ст. 164-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення) та фінансова (п. 121.1 ПКУ) відповідальність, якщо Книгу обліку не відновлено протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу, або у строк не більше ніж 120 днів (у разі неможливості проведення перевірки платника податків).

Відповідь розміщено на Інформаційно-довідковому ресурсі «ЗІР», категорія 107.01.06.

Нагадуємо, що з 01.01.2021 р. скасовується вимога обов’язкової реєстрації книги обліку доходів та витрат, а також обов'язок ведення книги обліку доходів ФОПами-єдинниками 1–3 груп. Однак, вони будуть зобов’язані вести облік діяльності в довільній формі в паперовому чи електронному вигляді. Це передбачено Законом України від 14.07.2020 р. № 786-IX

Водночас, у ВРУ зареєстровано законопроєкт від 18.08.2020 № 3993, яким пропонується повернути Книгу обліку доходів для ФОП-єдинників 1–3 груп (крім єдинників 3 групи – платників ПДВ). Її можна буде вести як в електронному, так і в паперовому вигляді.