За останні декілька років довкола електронного документообігу відбулося чимало змін. ЕДО від Linkos довелось неодноразово адаптовуватися під складні реалії, а вже зараз ми всі розуміємо, електронний документообіг — це не забаганка, а необхідність, яку диктує час.
Події останніх років змусили бізнес стати більш мобільним та адаптуватися до нових умов. Спочатку пандемія 2020/2022, яка потребувала обміну документів у нових умовах цілком віддаленої роботи. Так, передавати документи потрібно було безпосередньо з власної вітальні чи кухні, сидячи за ноутбуком, без фізичного контакту та максимально швидко.
Далі повномасштабна війна з росією та інші, більш жахливі події, але український бізнес продовжив працювати попри все. Релокейт бізнесу, виїзд багатьох працівників за кордон — всі ці умови вимагали від підприємців оперативної адаптації задля підтримки швидкого обміну документами між містами та країнами. Це вплинуло на відправку документів у березні-квітні 2022 року.
Пропонуємо переглянути трішки статистики по електронних документах, які проходять через платформу ПТАХ. ПТАХ — це перша та єдина роумінг-платформа в Україні, яка об'єднала користувачів різних програм та сервісів для ЕДО, і створила можливість приймати та надсилати документами в одному сервісі, забезпечивши єдиний стандарт обміну, перевірки та захисту юридично значущих документів, підписаних КЕП.
Отже, починаючи з травня 2022 року кількість електронних документів зросла до рівня січня-лютого 2022 року. З вересня 2022 року кількість документів наблизилась до 5 000 000 щомісяця, що стало максимальною кількістю за весь час роботи ПТАХ. А враховуючи податкові документи – 9 000 000 документів щомісячно.
Приріст документів за 2022 рік склав 25%, що є вагомим показником.
Лютий-квітень 2023 року – вже 5 500 000 первинних документів на місяць.
Е-ТТН — це державна ініціатива, метою якої є спрощення процесу перевезень, підвищення якості та прозорості перевезень, зменшення витрат для бізнесу, а також наближення українського законодавства до європейських стандартів.
Е-ТТН – це електронна товарно-транспортна накладна, яка є обов’язковим документом для оформлення перевезень вантажів в Україні. Вона прийшла на зміну паперовій ТТН, яка використовується вже понад 100 років.
Рушійною силою реалізації е-ТТН в Україні є держава, яка прагне забезпечити контроль перевезень, зменшити тіньовий ринок перевезень, виключити ситуацію з використання особистого транспорту для комерційних перевезень.
Запровадження Е-ТТН є важливим кроком у розвитку електронного документообігу (ЕДО) в Україні. Е-ТТН має ряд переваг перед паперовою ТТН, зокрема:
Проєкт е-ТТН будується на фундаменті ЕДО, розвиває ЕДО, уже на підготовлених інструментах і принципах. Після запуску проєкту е-ТТН в роботу український бізнес отримає стандартизований обмін, цілу онлайн-екосистему з обміну документами за перевезеннями та скорочення часу на опрацювання документів. Також, це означає, що підприємці матимуть зрозумілий формалізований набір документів для перевезень та визначений порядок їх підписання учасниками.
Реалізація проєкту е-ТТН — тривалий процес, але зараз система вже працює у тестовому режимі, а бізнеси мають змогу повноцінно протестувати рішення для роботи з е-ТТН.
Компанія Linkos Group має багаторічний досвід у впровадженні ЕДО, а тому, маючи експертний досвід, бере участь у реалізації проєкту е-ТТН, де ПТАХ — акредитований провайдер е-ТТН.
Наше завдання, як провайдера е-ТТН, що одним із перших отримав акредитацію для роботи з ІКС ЦБД — під'єнувати клієнтів для користування системою та інформувати український бізнес про реалізацію нових готових до роботи рішень.
Для цього у нас є ПТАХ та вже створені кілька проєктів для роботи, з якими можна працювати вже зараз. Крім того, на період тестування, всі консультації та доналаштування надаються розробником цілком безоплатно.
Вантажовідправник підписує документ, шлюз провайдера провалідовує, перевіряє, зберігає і вносить в ЦБД дані перевезення та дані про документ.
Перевізник у режимі онлайн отримує інформацію про новий документ, підписує, шлюз провайдера перевіряє, зберігає і реєструє в ЦБД транзакцію за документом — зміну статусу.
Отримувач у режимі онлайн отримує інформацію про новий документ, підписує, шлюз провайдера перевіряє, зберігає і реєструє в ЦБД транзакцію за документом.
Сам документ — це XML документ в міжнародному форматі eCMR, адаптований під Україну, що є кроком у майбутнє. Провайдер зобов’язаний зберігати документи клієнтів протягом 5 років.
У складній схемі з’являються допоміжні документи: різні типи актів і також є прописаний порядок їх підписання. Вони всі також зберігаються у провайдера, а інформація щодо них носиться у ЦБД до відповідного перевезення.
Таким чином провайдер зберігає документи, а центральна база — інформацію про перевезення.
Маючи досвід та враховуючи побажання клієнтів, ми вже представили рішення на базі вебсервісу СОТА, які задовольняють потреби будь-якого користувача.
Вебсервіс “СОТА Е-ТТН»
Хмарне рішення, що дозволяє працювати з е-ТТН усім учасникам перевезення. Зокрема, сюди входить: створення та реєстрація е-ТТН, робота з коригуючими документами, керування маршрутами перевезень.
Мобільний застосунок “СОТА Driver”
Це простий та зручний мобільний застосунок для водія з функціоналом отримання, перегляду і підписання е-ТТН, а також зручним інтерфейсом для роботи з е-ТТН.
«СОТА АПІ Е-ТТН»
АПІ — цілком повноцінне рішення і має всі функції для роботи з проєктом е-ТТН. Фішкою АПІ є те, що воно не вимагає встановлення додаткового агента на стороні клієнта. І його можна під'єднати до будь-якої облікової системи, написаній будь-якою мовою програмування, і яка працює на будь-якій операційній системі. Цього вдалося досягти, використовуючи в АПІ хмарний підпис CloudKey від ЦСК Україна.
Вже зараз ці рішення під'єднані до тестової центральної компоненти, а всі охочу мають змогу розпочати роботу з е-ТТН уже зараз.
Впровадження Е-ТТН є важливим кроком у розвитку електронного документообігу в Україні. Е-ТТН має ряд переваг перед паперовою ТТН, які дозволяють бізнесу заощадити час та кошти, підвищити ефективність роботи та покращити контроль перевезень. Приєднуйтесь до роботи з е-ТТН, скориставшись найкращими рішеннями на ринку, що пропонує компанія Linkos Group, перевірена часом та людьми.
А детальніше про е-ТТН, як невіддільну частину ЕДО в Україні, та проблеми, які вирішує проєкт — читайте у нашому матеріалі: Реалізація е-ТТН — крок у розвитку логістики України.
Також рекомендуємо прочитати нашу статтю про перспективи розвитку е-ТТН у 2024 році.